Dansk YouTube er på vej og KODA fryder sig

Advarsel: Følgende indeholder ufokuseret, men yderst berettiget, galde.

Det lyder lidt som en dårlig filmtrailer, det her. “Først tog de The Pirate Bay. Dernæst faldt Grooveshark. Nu står den sidste titaner for fald…”

… for den ikke-grådige musikers nemesis, Koda, synes dansken fortjener en “særlig dansk udgave” af YouTube. Ja, særligt skal det nok blive. Jeg mangler egentlig også at forny mit pas, nu jeg tænker over det.

Kodas infantilt begejstrede blogpost er så afsindigt tåbeligt, at jeg knap nok orker at beskrive det. For det første er der jo hele arrogancen i, at en flok hjernedøde forretningsmænd, der repræsenterer allerede veletablerede danske kunstnere, sidder og banker i bordet overfor internetgiganten Google. Som om Google ikke er hamrende ligeglade med voksenbabyerne Povl Dissing og Kim Larsen. Hovsa, der svinede jeg vist lige hele den danske kulturarv. Sikke da noget.

Dernæst er der det arkaiske statement om “[digitaliseringen] af hele musikbranchen”. Det er nok en personlig kæphest, men ordet “digitalisering” er altså et udtryk, folkepensionister bruger om GlemID og netbank. Desuden er CD’en digital, men de har vel slået op, at digitalitis er sådan noget hvor de unge sidder og lytter til mp3’ere på deres bærbare komputere. Seriøst, lad nu være med at skrive om det pis. I får fremskridtet til at lyde som en kønssygdom.

Men det altoverskyggende problem er, at Koda nu hiver en multifaceteret streaming-tjeneste ned i sølet. Helt ned til dem, der kun kan se problemer frem for muligheder ved den famøse “digitalisering.” Jeg behøver vel ikke skrive om sidstnævnte her; den kære læser har forhåbentlig allerede erfaret, at overkomprimeret 44.1 KHz/16 bit ikke er lydkvalitetens zenith, og at man ikke behøver betale 150 dask for god musik.

YouTube er (var?) en multifaceteret tjeneste hvor musik fra etablerede musikere kan stå side om side med unge, håbefulde kunstneres forsøg på at få deres musik ud til et bredere publikum end bette frikadelle-Danmark. Jeg har mit første soloalbum liggende på YouTube, for guds skyld. Det skulle ikke undre mig om det forsvinder fra februar. Jeg har jo ikke en aftale med Koda så de kan få en check hver gang min musik bliver spillet til et halbal.

Lad nu være, Koda. I er ikke Google. I er ikke relevante for dem af os, der kan finde ud af at kreere og distribuere musik uden jeres ildelugtende ånde i nakken. Og medmindre jeres storhedsvanvid om en dansk YouTube går nedenom og hjem snarligt, begynder jeg sgu at abonnere på en proxy-server, og sende regningen til jer månedligt. Så står vi nogenlunde lige.

R.I.P. YouTube. Lille Koda vidste bedre.

// +Frederik Olsen

Skriv et svar

